fredag 27. september 2013

Meny uke 40

Jeg tenkte det var greit å planlegge neste ukes middager litt tidligere, så jeg kan handle på lørdager. Så heretter kommer menyene på fredager. Og siden helgen står for døren tenkten jeg at en sunn og digg forkostoppskrift passer seg! Jeg googlet sunne amerikanske pannekaker, og fant bare noen med masse smør og vaniljesukker... Så da fant jeg ut at jeg måtte finne på noe selv! Jeg brukte denne oppskriften som basis, den er veldig god og enkel, men jeg ville ha dem grovere og uten sukker.

Amerikanske pannekaker


3 dl mel. (Jeg brukte 1,5 dl hvetemel, 1 dl sammalt, grovt rugmel og 0,5 dl kokosmasse og quinaflak (hadde ikke havregryn, som jeg egentlig hadde tenkt skulle få den siste 0,5 dl))
2 egg
2,5 dl melk (jeg brukte laktosefri, bruk gjerne havremelk)
0,5 ss bakepulver.

Jeg blander det tørre først og lager en fordypning i midten. Så blander jeg egg og melk og heller dette litt og litt over det tørre.

Stekes på høy varme.

Her har jeg blandet cottage cheese og kokkossukker med stavmikser. Les her hvorfor kokkossukker er bedre enn vanlig sukker! Banan fungerer supert med kanel og litt muskatt :)

Mandag:
Krydret gryte med nakkekoteletter og tomater


Vi har vel alle sett reklamene for Tina og Kiwis høstretter. Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut hva slags retter det var der, og jeg synes denne ser veldig god ut!

Tirsdag:
Lime og koriandermarinert torsk med hjemmelaget (glutenfri) pita

Nok fisk er en utfordring for meg. I veldig mange år likte jeg ikke fisk, og jeg er velig lite kreativ på tilbredning. Det gjør at jeg fort blir lei, og lager det enda skjeldnere. Så, i et forøk på å snu dette blir det flere fiskemiddager fremover! Så mye lettere når man planlegger!

Onsdag:
Gulrotburgere

Tid for grønnsaker! Jeg tenker å servere disse med typisk hamburgertilbehør; brød, aioli, bbq-saus, salat, tomat og avocado.

Torsdag:
Nachos med torsk

Dag 2 med fisk. Hvem liker ikke nachos? Jeg kommer riktig nok til å bytte ut ferdigkjøpt tacokrydder og salsa med disse oppskriftene fra Smak av Himmel. 

Fredag:
Potetpizza


Fredag er pizzadag hos oss. Denne uken prøver vi en ny variant!

Lørdag:
Sashimi


Vi elsker sushi, og Jojo er spesielt glad i sashimi. Dette så fresht ut, så vi prøver denne!

3 dager med fisk, det må da være bra??

Ingen kommentarer: